۲۱ اسفند ۱۳۹۸ . ۰۱:۲۸

اسنپ‌دراگون ۸۴۵: نسل بعدی SoCهای کوالکام برای گوشی‌های صدرنشین ۲۰۱۸

اسنپ‌دراگون ۸۴۵: نسل بعدی SoCهای کوالکام برای گوشی‌های صدرنشین ۲۰۱۸

بعضی از شرکت‌ها همیشه در مرکز توجه رسانه‌ها و کاربران قرار دارند و تصمیم‌گیری‌ها و یا محصولات ارائه شده توسط آن‌ها می‌تواند مسیر بازار و رویکرد مجموعه گسترده‌ای از محصولات دیگر را تغییر دهد. کوالکام (Qualcomm) که یک تولیدکننده بزرگ تراشه‌های SoC، پردازنده‌ها و کنترلرهای مورد استفاده در تجهیزات مختلف محسوب می‌شود، یکی از این شرکت‌ها است. این شرکت در سال ۲۰۱۸ محصول اسنپ‌دراگون ۸۴۵ (Snapdragon 845) خود را معرفی کرده است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

اگر کمی به گذشته برگردیم، پردازنده‌ها و تراشه‌های مختلف با وجود آن که صرفا برای انجام یک کار مشخص طراحی شده بودند، اندازه‌های بزرگی داشتند. با پیشرفت فناوری تولید تراشه و ظریف‌تر شدن اجزایی که باید در یک تراشه جاسازی می‌شدند، ابعاد آن‌ها به‌طور چشمگیری کاهش یافت و این صنعت به‌حدی در این زمینه موفق شد که توانست شروع به ترکیب تراشه‌های مختلف در یک بسته‌بندی واحد کند. برای مثال اکثر پردازنده‌های دسکتاپ امروزی دارای یک هسته گرافیکی مجتمع هستند.

در دنیای محصولات موبایل، کنترل مصرف برق به‌عنوان پارامتری کلیدی در طراحی اجزا شناخته می‌شود. این اصل باعث می‌شود که قطعات مختلف در این حوزه نسبتا ساده‌تر از محصولات مترادف دسکتاپ باشند. بنابراین، تولیدکنندگان تراشه‌های موبایل این فرصت را پیدا کرده‌اند تا اجزای مختلف یک سیستم کامل را در یک تراشه واحد، ادغام کنند. چنین تراشه‌ای تحت عنوان SoC یا به طور کامل‌تر System on a Chip شناخته می‌شود. یک SoC می‌تواند شامل بخش‌هایی مانند پردازنده اصلی (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU)، حافظه، پردازنده سیگنال دیجیتال، پردازنده سیگنال تصویری، کنترلر وای‌فای، مودم LTE و اجزای گوناگون دیگر باشد.

در سال ۲۰۱۸ هم مثل همیشه، جدیدترین SoC شرکت کوالکام در بسیاری از گوشی‌ها و تبلت‌های قدرتمند مورد استفاده قرار گرفته و توان آن‌ها را افزایش می‌دهد. این تراشه به هشت هسته پردازنده Kyro 385، پردازنده گرافیکی Adreno 630، پردازنده سیگنال دیجیتال Hexagon 685، پردازنده سیگنال تصویری Spectra 280، مودم X20 LTE، کنترلر وای فای و بخش‌های متنوع دیگری مجهز شده است. با یک نگاه به فهرست مذکور به‌راحتی می‌توانید بفهمید که چرا در مورد آن از عبارت SoC استفاده می‌شود. این تراشه با بهره‌گیری از فناوری ۱۰ نانومتری سامسونگ تولید شده است.

به‌روزرسانی و بهینه‌سازی هر یک از این بخش‌ها در کنار بهبود کلی ساختار تراشه و کاهش مصرف برق آن، به تولیدکنندگان ابزارهای گوناگون امکان می‌دهد محصولاتی با ویژگی‌های بیشتر، عملکرد بالاتر و مصرف انرژی کمتر طراحی کنند. در ادامه به تعدادی از قابلیت‌های جدیدی که اسنپ‌دراگون ۸۴۵ برای محصولات صدرنشین به‌همراه آورده است، اشاره می‌کنیم:

به‌طور طبیعی، هر نسل جدید از پردازنده‌های کوالکام عملکرد بهتری را ارائه می‌کند. در مقایسه با اسنپ‌دراگون ۸۳۵، SoC نسل جدید بهبود عملکردی ۱۵ تا ۳۰ درصدی دارد. در عین حال، بیشینه سرعت هسته‌های پردازنده در این نسل از ۲/۴۵ به ۲/۸ گیگاهرتز افزایش یافته است.

از سوی دیگر، به گفته کوالکام عملکرد پردازنده گرافیکی Adreno 630 نیز نسبت به نسل قبل یعنی Adreno 540 نزدیک به ۳۰ درصد بهبود یافته است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در عملکرد نسل بعدی گوشی‌های قدرتمندی که از اسنپ‌دراگون ۸۴۵ استفاده می‌کنند، ارتقای محسوسی را شاهد خواهیم بود.

پیشرفت و بهبود عملکرد پردازنده‌ها غالبا به بهای افزایش مصرف برق آن‌ها تمام می‌شود. فناوری تولید تراشه‌های کوچک، یکی از راه‌هایی است که تولیدکنندگان برای کاهش تغذیه مورد نیاز تراشه‌ها به آن تکیه می‌کنند. اسنپ‌دراگون ۸۴۵ هم همانند اسنپ‌دراگون ۸۳۵ با استفاده از فناوری ۱۰ نانومتری تولید شده است و این موضوع باعث شد که در نگاه اول افراد زیادی نگران بازدهی انرژی آن باشند؛ اما کوالکام با اعمال بهسازی‌های مختلف و بهره‌گیری از یک کاشه (حافظه پنهان) چند لایه ۳ مگابایتی توانسته مصرف برق SoC جدید خود را تا ۳۰ درصد بهبود بخشد. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت شما مزایای اسنپ‌دراگون ۸۴۵ قدرتمند را بدون هیچ افزایشی در مصرف برق (در مقایسه با نسل قبلی آن) به‌دست خواهید آورد.

بهره‌گیری از پردازنده سیگنال تصویری Spectra 280 ISP، به اسنپ‌دراگون ۸۴۵ امکان می‌دهد گزینه‌های جدیدی را برای ضبط ویدئو یا ثبت تصویر در اختیار ابزارهای مختلف قرار دهد. برخی از مهم‌ترین موارد این گزینه‌ها عبارتند از:

– امکان ضبط ویدئوی 720p با حرکت آهسته ۴۸۰ فریم بر ثانیه.

– امکان ضبط متوالی تصاویر با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه و کیفیت وضوح ۱۶ مگاپیکسل.

– توانایی ثبت ۶۴ برابر اطلاعات رنگ HDR بیشتر نسبت به قبل.

– کاهش نویز چند فریمی با قابلیت تثبیت تصویر تسریع شده.

– قابلیت پشتیبانی از ۷ دوربین که به تولیدکنندگان امکان می‌دهد ترکیب‌های متنوعی را روی دستگاه‌ها اجرا کنند.

مودم x16 LTE که در اسنپ‌دراگون ۸۳۵ استفاده می‌شد، حالا با مدل x20 LTE جایگزین شده است؛ در نتیجه، حداکثر سرعت ظاهری پلتفرم جدید از ۱ گیگابیت بر ثانیه به ۱/۲ گیگابیت بر ثانیه ارتقا پیدا کرده است. البته دستیابی به چنین سرعت‌هایی مشروط به پشتیبانی اپراتورها خواهد بود؛ ولی حتی در شرایطی که پشتیبانی لازم از چنین سرعتی وجود نداشته باشد، بهره‌گیری از تکنیک‌های MIMO ‏(Multiple Inputs Multiple Outputs) با حداکثر ۴ آنتن، امکان بهبود سرعت روی شبکه‌های موجود را هم فراهم خواهد کرد.

در بخش وای‌فای، حالا امکان بهره‌گیری از استاندارد 802.11ad فراهم شده است که از باند فرکانسی ۶۰ گیگاهرتزی استفاده کرده و سرعت‌ انتقالی برابر با حداکثر ۴/۶ گیگابیت بر ثانیه را در فواصل کوتاه فراهم می‌کند.

در نهایت، پیاده‌سازی جدید بلوتوث ۵ نه تنها مصرف برق این بخش را به‌طور چشمگیری (تا ۵۰ درصد) کاهش داده است، بلکه امکان برقراری ارتباط مستقیم با چند گیرنده صوتی (مثلا چند بلندگو یا هر دو گوشی یک هدست) را فراهم می‌کند.

بهسازی‌های انجام شده روی اسنپ‌دراگون ۸۴۵ به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ اما این تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها هستند که در هنگام استفاده از یک SoC در محصولات خود تصمیم می‌گیرند از کدام قابلیت‌های آن و در چه سطحی استفاده کنند. به‌عبارت دیگر ترکیب‌های مختلف از قابلیت‌های هر پلتفرم به تولیدکنندگان امکان می‌دهد محصولاتی در سطوح عملکردی و قیمتی متفاوت ارائه کنند. حالا باید منتظر ماند و دید که محصولات برتر ۲۰۱۸ چه ویژگی‌های غافلگیر کننده‌ای را برای مصرف‌کنندگان خود به‌همراه خواهند داشت.

اخبار مرتبط