۲۰ اسفند ۱۳۹۸ . ۲۳:۵۷

نکاتی درباره راه‌اندازی یک خانه هوشمند

نکاتی درباره راه‌اندازی یک خانه هوشمند

قرار است خانه‌های هوشمند زندگی ما را آسان‌تر نموده و به آن نظم بیشتری بدهند. با این‌حال، واقعیت این است که محصولات خانه هوشمند هنوز برای هر خانه‌ای قابل استفاده نیستند. پیش از آن که تصمیم بگیرید مجموعه کاملی از محصولات هوشمند را به خانه خود ببرید، باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. مطالعه این مقاله به شما امکان می‌دهد تجربه موفق و خوشایندی از راه‌اندازی یک خانه هوشمند به‌دست آورید.

شما برای تصمیم‌گیری، انتخاب، نصب و راه‌اندازی اجزای مختلف خانه هوشمند خود که بخش عمده آن‌ها را محصولات هوشمند تشکیل می‌دهند، بایستی ابتدا ملزوماتی را تدارک دیده باشید. بدون در اختیار داشتن مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، نصب و راه‌اندازی یک خانه هوشمند می‌تواند چالش‌های جدی را برای شما ایجاد کرده و حتی با خسارات مالی همراه باشد.

آیا می‌دانید چند ابزار در خانه شما به یک اتصال اینترنت متکی هستند؟ آیا اتصال اینترنت شما از سرعت کافی برای اداره نیازهای تمام ابزارها به‌طور هم‌زمان برخوردار است؟ حالا فرض کنید که تجهیزات بیشتری به این مجموعه اضافه شوند. این وضعیتی است که وقتی محصولات هوشمند را به خانه خود می‌برید، اتفاق می‌افتد و در چنین وضعیتی تعداد ابزارهای وابسته به اینترنت در خانه شما با سرعت زیادی افزایش می‌یابد.

بدون تردید اولین گام در مسیر برپایی یک خانه هوشمند، در اختیار داشتن یک اتصال اینترنت با پهنای باند کافی برای اداره آن است. اگر از قبل با اتصال اینترنت خود مشکل دارید، اضافه کردن ابزارهای بیشتر به فهرست مصرف‌کنندگان آن فقط مشکلات شما را افزایش خواهد داد. حداقل کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید چطور بدون نیاز به تغییر تجهیزات مورد استفاده‌تان می‌توانید وضعیت اتصال اینترنت خود را بهبود دهید.

توجه داشته باشید که یک اتصال اینترنت کم‌سرعت برای هیچ کاربری مناسب نیست. اگر تجهیزات هوشمند شما نتوانند به‌طور صحیح با یکدیگر و اینترنت ارتباط برقرار کنند، دلیلی برای سرمایه‌گذاری و خرید آن‌ها وجود ندارد. به‌عنوان راه‌حل می‌توانید اتصال اینترنت خود را به سرویسی ارتقا دهید که پهنای باند بیشتری را در اختیارتان می‌گذارد. به‌عنوان یک راه‌حل جایگزین، می‌توانید سرعت سرویس فعلی خود را تا حد امکان بالا ببرید.

وقتی مفهوم خانه هوشمند اولین گام‌های خود را برمی‌داشت، موضوع سازگاری (یا عدم سازگاری) ابزارهای مختلف با یکدیگر، مساله مهمی بود. با گذشت زمان و بلوغ تدریجی این صنعت، موضوع عدم سازگاری نیز مشکلات کمتری را ایجاد می‌کند.

امروزه اکثر محصولات از پروتکل‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند، بنابراین شما در هنگام نصب آن‌ها گزینه‌های بیشتری در اختیار دارید. از سوی دیگر، راه‌کارهای نرم‌افزار نیز برقراری ارتباط ابزارهای هوشمند مختلف با یکدیگر را بسیار آسان‌تر کرده‌اند، حتی زمانی که این ابزارها از پروتکل‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.

به‌طور طبیعی شما می‌خواهید تمام ابزارهای هوشمندتان بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر چنین امکانی وجود نداشته باشد، احتمالا بعضی از ویژگی‌های کلیدی آن‌ها را از دست می‌دهید. بهتر است برای راه‌اندازی خانه هوشمند خود به‌سراغ پروتکل‌هایی بروید که محصولات بیشتری از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. همچنین پیش از اقدام به خرید ابزارهای هوشمند، مطمئن شوید که با هم سازگار هستند.

گاهی اوقات به‌نظر می‌رسد که ابزارهای هوشمند تمام قابلیت‌های خود را به‌طور رایگان در اختیار شما می‌گذارند. با این‌حال، وقتی بخواهید به‌صورت عملی از آن‌ها استفاده کنید ممکن است مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی باشید. برای مثال، دوربین‌های امنیتی که از محبوب‌ترین محصولات خانه هوشمند محسوب می‌شوند، به شما امکان می‌دهند هر اتفاقی در منزل خود را از راه دور زیر نظر داشته باشید. در حالت عادی شما می‌توانید یک تصویر بلادرنگ از تصویری که دوربین‌هایتان در همان لحظه می‌بینند و همچنین کلیپ‌های ضبط شده‌ای از قبل (مثلا زمانی که چیزی در مقابل دوربین حرکت کرده) را ببینید. نکته اینجاست که کلیپ‌های مذکور معمولا برای مدت کوتاهی (معمولا ٢٤ ساعت) در سرویس‌های رایگان ارائه شده با این دوربین‌ها نگهداری می‌شوند و اگر بخواهید برای مدت بیشتری به کلیپ‌ها دسترسی داشته باشید باید هزینه اضافی پرداخت کنید.

صرف‌نظر از نوع محصولی که تصمیم به خرید آن برای خانه هوشمند خود دارید، بررسی کنید که آیا برای دسترسی به مجموعه کامل ویژگی‌های آن باید هزینه‌ ماهیانه‌ای را بپردازید یا خیر. توجه داشته باشید برای استفاده بهینه از ابزارهای هوشمند خود، هرگز نباید فقط به دفترچه راهنمای آن‌ها بسنده کنید. در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید و همچنین نصب و راه‌اندازی ابزارهای خود، باید جستجوی کاملی در اینترنت انجام داده و جنبه‌های مختلف این فرآیند را در نظر بگیرید.

واقعیتی که تولیدکنندگان محصولات مرتبط با خانه هوشمند تمایلی ندارند شما از آن آگاهی داشته باشید، این است که ابزارهای هوشمند اصلا بی‌نقص نیستند. درست مانند هر محصول دیگری که با فناوری‌های پیچیده و پیشرفته سر و کار دارد، وسایل مورد استفاده در خانه هوشمند نیز گاهی اوقات دارای نواقصی بوده و یا اشکالاتی پیدا می‌کنند که می‌توانند برای شما ناامیدکننده باشند.

برای آن که شانس موفقیت خود را در نصب و راه‌اندازی یک خانه هوشمند افزایش دهید، باید چند قاعده کلی را به‌یاد داشته باشید.

– همیشه نرم‌افزار ابزارهای خود را به‌روزرسانی کنید. در بسیاری از مواقع، برای این منظور کافی است اپلیکیشنی که روی تلفن هوشمند خود نصب کرده‌اید را به‌روزرسانی کنید.

– گاهی اوقات از شما خواسته می‌شود که میان‌افزار یا Firmware ابزار خود را نیز به‌روزرسانی کنید. این کار می‌تواند عملکردهای ابزار را ارتقا داده و یا بعضی از مشکلات آن را برطرف کند. با این‌حال بهتر است در نصب میان‌افزارها زیاد عجله نکنید. همیشه پیش از آغاز این فرآیند سعی کنید نظرات سایر کاربرانی که این کار را انجام داده‌اند در اینترنت جستجو کرده و از مشکلاتی که ممکن است با آن‌ها برخورد کنید، آگاه شوید.

اگر از ابزارهای هوشمند خود به‌طور صحیح نگهداری نکنید، در طول زمان دچار افت عملکرد شده و یا در معرض ریسک‌های امنیتی قرار می‌گیرند. بنابراین همیشه نرم‌افزارهای خود را به‌روز نگهدارید.

در نهایت، مهم‌ترین نکته این است که خانه‌های هوشمند هنوز برای همه مناسب نیستند. درست همانند اولین نسل‌های کامپیوترهای شخصی و تلفن‌های هوشمند، ابزارهای خانه هوشمند نیز هنوز در مراحل اولیه تکامل خود هستند. تردیدی نیست که دامنه محصولات این صنعت در طول چند سال آینده به‌طور چشمگیری گسترش و تکامل خواهد یافت. بنابراین، شاید برای شما بهتر باشد که فعلا صبور بوده و منتظر بلوغ بیشتر این صنعت بمانید.

اگر متقاعد نشده‌اید که وقت یا منابع لازم برای پذیرش کامل سبک زندگی خانه هوشمند را در اختیار دارید، به‌سراغ آن نروید. محصولات آینده خانه هوشمند قطعا ارزان‌تر خواهند بود و فرآیند راه‌اندازی و نگهداری بسیار آسان‌تری خواهند داشت.

به‌طور کلی می‌توان گفت که محصولات پیشرفته و پیچیده برای همه مناسب نیستند. بنابراین، هیچ اشکالی ندارد که تا زمان رفع اشکالات و نواقص ابزارهای موجود، صبر کنید. توجه داشته باشید که اگر خرید محصولات خانه هوشمند خود را حتی برای یک سال به‌تعویق بیندازید، بدون تردید با گزینه‌های راضی‌کننده‌تری مواجه خواهید شد.

اخبار مرتبط