۲۱ اسفند ۱۳۹۸ . ۰۰:۴۳

خودروهای برقی، دوستدار محیط‌ زیست

خودروهای برقی، دوستدار محیط‌ زیست

ایده خودروهای برقی به اواسط قرن نوزدهم برمی‌گردد، اما همه ما می‌دانیم که مدت زیادی از ورود خودروهای برقی که واقعا بتوانند با همکاران احتراقی خود رقابت کنند، نمی‌گذرد. خودروهای برقی یا EV ‏(Electric vehicle) امروزی، شامل مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های پیشرفته است تا بتواند کمترین تاثیر منفی را در طبیعت بگذارد. در ادامه با ویژگی‌های این اتومبیل‌های جالب توجه آشنا می‌شویم.

با وجود آن که موضوع خودرو برقی تقریبا همیشه در صنعت خودروسازی مطرح بوده است، اما شاید بتوان مدل ۳ تسلا را به‌عنوان اولین خودروی الکتریکی برای بازار عمومی در نظر گرفت. این خودرو که در سال ۲۰۱۶ با قیمت ۳۵۰۰۰ دلار روانه بازار شد، بردی حدود ۳۵۰ کیلومتر را وعده می‌داد. البته در حال حاضر تعداد زیادی از نام‎های بزرگ صنعت خودرو، مدل‌های برقی خود را روانه بازار کرده‌اند.

با توجه به بیش از یک قرن تجربه در صنعت خودروسازی و همچنین گستره محصولات هیبریدی که همین حالا هم در خیابان‌های بسیاری از کشورهای جهان در حال حرکت هستند، می‌توان مطمئن شد که روند استقبال از خودروهای برقی شتاب قابل توجهی خواهد داشت.

خودروی برقی چطور کار می‌کند؟

نحوه کار خودروهای برقی تا حدود زیادی به خودروهای بنزینی یا دیزلی شباهت دارد. در این خودروها هم یک منبع انرژی، واحد محرکه و گیربکس برای حرکت به‌سمت جلو یا عقب وجود دارد. در بالای این اجزا هم محفظه‌های سرنشینان و بارها قرار گرفته است.

باتری‌های خودروی برقی به دلیل اندازه بسیار بزرگشان در کف آن جاسازی می‌شوند. این بخش نه تنها یک فضای یک‌دست بزرگ را برای استقرار باتری‌ها فراهم می‌کند، بلکه به پایین آوردن مرکز ثقل خودرو و بهبود چشمگیر پایداری آن هم کمک می‌کند. با وجود آن که وزن باتری‌ها در اتومبیل‌هایی مانند مدل S یا مدل X تسلا به بیش از ۲ تن می‎رسد، اما خودروهای مذکور به‌لطف نحوه استقرار باتری‌های سنگین خود از هدایت‌پذیری فوق‌العاده‌ای برخوردارند.

به‌علاوه، از آنجایی که هیچ تونل انتقال نیرویی در بخش میانی اتومبیل قرار ندارد، فضای بسیار بیشتری در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت که باعث افزایش راحتی استفاده از این خودروها می‌شود.

آیا رانندگی با خودروهای برقی متفاوت است؟

بزرگ‌ترین تفاوت بین خودروهای با موتور احتراق داخلی و خودروهای برقی در طول رانندگی روزمره، بهره‌گیری خودروهای برقی از سیستم ترمز احیا کننده (Regenerative) است. هر وقت که پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارید، این سیستم انرژی جنبشی که توسط حرکت به سمت جلوی خودرو تولید می‌شود را جذب کرده و آن را به الکتریسیته قابل استفاده برای شارژ باتری‌ها تبدیل می‌کند. البته خودروهای برقی همچنان دارای پدال ترمز هستند، اما به دلیل شتاب منفی بیشتری که توسط سیستم احیا تولید می‌شود، شما کمتر به استفاده از پدال ترمز نیاز خواهید داشت.

در واقع شرکت‌هایی مانند نیسان خودروهای برقی را به‌عنوان اتومبیل‌هایی معرفی می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را تنها با یک پدال هدایت کنید. البته خودروی Leaf نیسان هم دارای پدال ترمز است، اما کاهش سریع‎تر سرعت در خودروهای برقی به آن‌ها امکان می‌دهد نیاز چندانی به فشار پدال ترمز نداشته باشند. در هنگام رانندگی با یک خودرو برقی وقتی اندکی فشار را روی پدال گاز کم می‌کنید سرعت آن کاهش می‌یابد؛ با کاهش بیشتر فشار روی پدال گاز یا برداشتن کامل پا از روی آن باعث می‌شود چراغ‌های ترمز اتومبیل روشن شده و خودروی برقی شما بایستد. شما صرفا زمانی به پدال ترمز نیاز خواهید داشت که بخواهید به‌طور ناگهانی توقف کنید یا هنگام رانندگی در یک صبح سرد که مجموعه باتری و سیستم احیا هنوز به اندازه کافی گرم نشده است بخواهید خودرو را به طور کامل متوقف کنید.

چرا برق؟

دلایل زیادی برای استفاده از خودروهای برقی وجود دارد، اما شاید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها کاهش آلودگی هوای شهرها باشد. البته نمی‌توان ادعا کرد که خودروی برقی تمام آلاینده‌ها را از بین می‌برد زیرا هنوز مواردی مانند فرآیند تولید خودرو و همچنین تولید برق مصرفی وجود دارند که باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند، اما قطعا استفاده از خودروهای برقی به حفظ محیط زیست کمک بسیاری خواهد کرد.

از سوی دیگر، بهره‌گیری از سیستم احیا در خودروی برقی باعث می‌شود که نیاز به تعویض لنت‎ها و دیسک‌های ترمز به‌طور چشمگیری کاهش یابد. همچنین، رانندگی با این اتومبیل‌ها بسیار آسان و بی‌صدا است و همه آن‌ها دارای گیربکس اتوماتیک هستند. حذف یک سوخت قابل اشتعال باعث می‌شود سرنشینان خودروهای برقی حتی در تصادفات هم امنیت بیشتری داشته باشند.

خودروهای هیبریدی حد واسط خودروهای احتراقی متعارف و خودروهای برقی محسوب می‌شوند. می‌توان گفت مدل‌های هیبریدی مصرف‌کنندگان و جامعه را برای حرکت سریع‌تر به‌سمت خودروهای برقی واقعی آماده می‌کنند. طبیعی است که استفاده از خودروهای برقی به زیرساختارهای اجتماعی مشخصی نیاز دارد، اما دیگر وقت آن رسیده که استفاده از این گزینه‌های دوستدار محیط زیست را جدی بگیریم.

اخبار مرتبط